070 - 326 3200 - mail@jbbx.nl

Drie oplossingen om effectiever en creatiever te werken

Drie oplossingen om effectiever en creatiever te werken

Zorg jij wel goed voor je brein?

 

Druk, druk, druk…

Vlieg jij ook soms van de ene in de andere – online – vergadering? Tussendoor eventjes snel een paar mails en appjes beantwoorden, soms zelfs tijdens een vergadering. In je pauze check je even snel het nieuws en bekijk je jouw social media. En als je onderweg bent luister je een podcast of bel je met je collega’s.

 

Pffff….. staat je hoofd wel eens stil eigenlijk gedurende je werkdag?

Je denkende brein krijgt het flink te verduren. Zeker in deze tijd waarin zoveel informatie en communicatiekanalen tot onze beschikking staan.

Wat interessant is om te weten is dat ons denkende brein ook soms even ‘uit’ mag staan. Net zoals een sporter niet continu kan trainen en zijn spieren rust en hersteltijd geeft, zo heeft ons denkende brein dat ook nodig.

 

Je denkende brein kan maar één taak tegelijk aan

In zijn boek “Zo haal je meer uit je brein” schrijft Theo Compernolle dat het wetenschappelijk bewezen is dat ons denkende brein maar één taak tegelijk aankan. Het kan niet mulittasken. Dus als we meerdere dingen tegelijk doen, moet ons brein voortdurend van taak verwisselen. Dat vermindert concentratie, aandacht, productiviteit en efficiency.

Daarnaast ligt het gevaar op de loer dat ons snelle, onvermoeibare en ook primitieve dierlijke reflexbrein vaker dan gewenst onhandige belangrijke beslissingen neemt. Oftewel, je onbewuste patronen en reflexen nemen steeds meer de overhand naarmate je denkende brein oververmoeid raakt.

 

Het onbewuste wil je beschermen

Nou is er natuurlijk niks mis met ons onbewuste. In tegendeel. Het is er om voor ons te zorgen en te beschermen. Maar ja, in het onbewuste, instinctieve en primitieve brein zitten ook onze onbewuste gedrag- en denkpatronen die ergens ooit ontstaan zijn. Zoals bijvoorbeeld onze beperkende overtuigingen. Die oordelen en gedachten die we diep van binnen hebben over onszelf, over anderen, over de wereld om ons heen. Deze overtuigingen zijn ooit ontstaan door vervelende gebeurtenissen of ervaringen, opvoeding of achtergrond, maar zijn vaak niet meer waar of nodig in de huidige situatie.

 

Je denkende brein wil creatief denken

 

De bedoeling is dat we goed zorgen voor ons denkende brein, die heeft namelijk de taak om logisch, analytisch, abstract, gestructureerd en vooral creatief te kunnen denken. Naarmate de werkzaamheden die je doet en de uitdagingen die je tegenkomt complexer zijn, is de kracht van je denkende brein onmisbaar. Op die momenten wil je niet dat die oververmoeid is, waardoor oude patronen de overhand kunnen krijgen. Dus zorg jij wel goed voor je denkende brein, zodat het fit en optimaal voor je kan werken?

Drie oplossingen om effectiever en creatiever te werken

Compernolle geeft drie belangrijke oplossingen die je helpen op efficiënter en creatiever te kunnen werken in een hyperverbonden en multitaskende wereld:

  1.     Stop radicaal met multitasken en roei taakwisselingen uit. Ga werken in blokken van tijd waarin je gefocust kunt doen wat je te doen hebt. Dus tijdens een vergadering ben je alleen bij die vergadering, zonder ondertussen mails te checken of aapjes te versturen. Als je geconcentreerd een rapport aan het schrijven bent, staat je telefoon uit en is je deur dicht voor collega’s.
  2.     Gebruik je denkende brein om te reflecteren en doe dat in een omgeving waarin er geen afleidingen en onderbrekingen zijn. Je hebt jezelf dus los te koppelen van elke vorm van communicatie en afleiding om tot nieuwe inzichten en ideeën te kunnen komen.
  3.     Geef jezelf effectieve breinpauzes. Dat zijn kortere of langere breaks gedurende de dag waarin je geen nieuwe informatie opneemt. Dus geen social media, video’s, podcasts, mails of nieuws-sites bezoeken. Ook niet even op internet een aankoop doen of de buurtapp checken. Effectieve breinpauzes zijn bijvoorbeeld even uit het raam staren, rek en strekoefeningen doen, een korte wandeling maken, tekenen, schilderen, mediteren, ademhalingsoefeningen doen, of licht huishoudelijk werk.

  Wil jij hier meer over weten? Lees dan vooral het beknopte, heldere en inzichtgevende boek van Theo Compernolle” Zo haal je meer uit je brein”. Het is gebaseerd op zijn eerdere boek: Ontketen je brein, dat gebaseerd is op honderden gepubliceerde onderzoeken. 

 

Ingrid Smit is Senior NLP trainer bij o.a. onze opleidingen Leiderschap Visie en CommunicatieNLP Business en Leiderschap Practitioner en NLP Business en Leiderschap Master. Geïnteresseerd in wat NLP voor jou kan betekenen? Meld je dat voor de Online NLP  Introductie Workshop

NLP Trainer en Coach